Kilka słów instrukcji użytkownika dowodu rejestracyjnego łodzi
Nowe dowody rejestracyjne dla jednostek do 24 m wydawane są w formie plastikowych kart w formacie polskiego dowodu osobistego. Drukiem kart zajmuje się Państwowa Wytwórnia Papierów Wartościowych. System działa sprawnie i całkiem szybko, co można stwierdzić po ponad dwóch latach korzystania z REJA24.
Dokument rejestracyjny świadczy o polskiej przynależności jachtu, łodzi czy innej jednostki pływającej do 24 m, a także stanowi dowód własności jednostki.
Dokument zawiera informacje w języku polskim i angielskim. Jest także odpowiednio zabezpieczony przed fałszerstwem. Każda karta ma wybite m.in. znaki zmienne optycznie, nadruki irydyscentne, tło z wykorzystaniem grafiki rastrowej, tłoczenia, reliefy a także i nadruki UV.
W razie zagubienia lub zniszczenia należy się ubiegać o wydanie duplikatu karty. Rubryka b2. będzie wtedy nosić nowy numer. Każda zmiana odnotowana zostanie w systemie REJA24.
Pamiętajmy, że dokument rejestracyjny to dokument państwowy uprawniający do wniesienia polskiej bandery - a zatem wymagane jest zachowanie poszanowania dla bandery, znaku i symbolu przynależności do Rzeczypospolitej Polskiej.
Kategoria projektowa | Maksymalna siła wiatru w skali Beauforta w stopniach włącznie | Istotna wysokość fali H1/3, metry (włącznie) |
A - oceaniczna | ponad 8 | przekracza 4 |
B - pełnomorska | do 8 | do 4 |
C - przybrzeżna | do 6 | do 2 |
D - na wody osłonięte | do 4 | do 0,3 (sporadycznie do 0,5) |
Kategorii projektowych nie mylimy z klasami. Kategorie wiążą producentów, którzy obarczeni zostają obowiązkiem dopełnienia określonych standardów bezpieczeństwa dla swoich jednostek. Kategoria to gwarancja dla użytkownika, że w określonych warunkach pogodowych może liczyć na swoją jednostkę.